محمود عباس در عربستان درباره فلسطین رایزنی می‌کند

گزارش‌ها حاکی از‌ آن است که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار می‌کند

شاهزاده بدر بن سلطان بن‌ عبدالعزیز و محمود عباس، ۱۷ آوریل، جده-SPA / AFP

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز دوشنبه ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین)، در سفری برنامه‌ریزی‌شده وارد عربستان سعودی شد و در هنگام ورود مورد استقبال شاهزاده بدر بن سلطان بن‌ عبدالعزیز، معاون امیر مکه قرار گرفت.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز سه‌شنبه نیز با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار می‌کند. به گزارش المانیتور دو طرف قرار است درباره «آرمان‌های فلسطین» و «راه‌های تقویت روابط» گفت‌وگو کنند.

سفر محمود عباس به عربستان سعودی در اوج تصمیم‌های دیپلماتیک این کشور در مورد مجموعه‌ای از مسائل مهم منطقه‌ای از جمله پایان دادن به جنگ یمن، بازسازی روابط با جمهوری اسلامی ایران و سوریه انجام شد. این سفر همچنین می‌تواند نشان‌دهنده بهبود روابط میان عربستان سعودی با تشکیلات خودگران فلسطین در آینده نزدیک باشد.

سفر اخیر رئیس تشکیلات خودگران فلسطین به عربستان سعودی از این جهت نیز قابل‌توجه است که بیش از هر زمان دیگری مواضع پادشاهی سعودی در برابر اسرائیل در مسئله فلسطین اهمیت یافته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به‌تازگی از تمایل کشورش برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی سخن گفت اگرچه شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ماه ژانویه گفته بود که پادشاهی سعودی تا قبل از تشکیل کشور فلسطین با اسرائیل رابطه برقرار نمی‌کند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که محمود عباس در سفر به عربستان، علاوه بر شاهزاده محمد بن سلمان با ملک سلمان، پادشاه سعودی نیز دیدار می‌کند. بنابر اعلام سفیر دولت خودگران فلسطین در عربستان سعودی، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین قصد دارد در ملاقات با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی در مورد شرایط فعلی مردم فلسطین و همچنین رویدادهای هفته‌های اخیر در اورشلیم  گفت‌وگو کند.

بر پایه برنامه‌ریزی صورت گرفته برای سفر محمود عباس، او روز چهارشنبه هفته جاری به رام‌الله، مرکز تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری بازخواهد گشت.

همزمان موضوع سفر زیارتی رهبران حماس در عربستان هم مطرح است.

تشکلات خودگران فلسطین و جنبش حماس از سال‌ها پیش با یکدیگر اختلاف دارند. سابقه اختلافات خونین میان جنبش حماس و جنبش فتح، به ژانویه سال ۲۰۰۶ مربوط می‌شود؛ زمانی که حماس موفق شد در انتخابات آن سال اکثریت کرسی‌های مجلس فلسطین را به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از پیروزی حماس که مورد حمایت جمهوری اسلامی است در انتخابات ژانویه ۲۰۰۶؛ ایالات‌متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب، به‌عنوان اصلی‌ترین منابع تامین مالی دولت خودگردان فلسطینی، به دلیل آنکه حماس را نیرویی تروریستی می‌دانستند، بودجه‌ تشکیلات خودگردان را قطع کردند و همین امر تنش‌های عمیقی میان جنبش فتح و حماس به وجود آورد.

تشدید تنش‌های سیاسی میان این دو جنبش فلسطینی باعث شد تا در ماه مه ۲۰۰۷ درگیری‌های مسلحانه گسترده‌ای میان حماس و فتح به وجود آید. در جریان آن درگیری‌ها شاخه نظامی حماس که به گردان‌های عزالدین قسام شهرت دارد، موفق شد دفاتر و مراکز متعلق به فتح را به اشغال حماس درآورد و از آن تاریخ به بعد سرزمین‌های فلسطینی دو پاره شد: نوار غزه که تحت کنترل حماس قرار دارد و کرانه باختری رود اردن که به‌دست دولت خودگردان و جنبش فتح اداره می‌شود.

ازاین‌رو دولت پادشاهی عربستان سعودی نیز در سال ۲۰۰۷ کوشید با ایجاد توافقی تحت عنوان «توافق مکه» حماس و دولت خودگردان فلسطین را به‌ یکدیگر نزدیک کند که چندان موفقیت‌آمیز نبود.

بیشتر از جهان